fredag 6 mars 2009

Viktminskning, del 1: Inledning


På några vänners begäran tänkte jag skriva lite grann om viktminskning. Det finns några aspekter som kan vara bra att skilja på. Ska man bara gå ner i vikt eller vill man öka sin muskelmassa samtidigt med viktminskningen? Vad finns det för metoder? Och vill man gå ner snabbt i vikt, eller vill man ta det hälsosamt och lugnt? Hur viktigt är det där med vitaminer och kosttillskott egentligen? Vad spelar träning för roll när man går ner i vikt?

Jag har läst en hel del om kost och även gått på olika föreläsningar/seminarium om detta ämne, köpt/lånat böcker och tillråda frågat andra. Men detta ämne är mycket diskuterat samt debatterat och några kommer säkerligen tycka att jag har fel, men jag tänkte oavsett vad presentera hur jag resonerar kring detta, hur jag gör.

I denna följetong kommer jag anta att ni känner till de huvudsakliga uppgifterna för kolhydrater, fetter och proteiner. Däremot kommer jag att poängtera litegrann vad som är viktigt att tänka på. Sedan vill jag lite grann att ni ska känna till vad kilokalorier betyder. Tex behöver en kvinna ca 2000 kcal per dag medans en man behöver ca 2700 kcal. Detta varierar dock avsevärt beroende på person till person och mellan aktiva och icke aktiva.

Jag vill börja med att poängtera svara lite grann på frågan "Vad finns det för metoder?". Jag skulle säga att det finns bara en metod. Det enda det handlar om är att man ska stoppa i sig mindre energi än vad man förbrukar under en dag. Det är den enda metoden för att gå ner i vikt (det finns undantag genom att man varierar sitt energi/mat intag dag till dag enligt ett schema som jag kommer till nån gång senare). Sen om man väljer att äta mer frukt och grönt eller kanske mer kött är en annan sak. Så, det jag hoppas kunna vidarebefodra är hur man ska tänka när det gäller kost för viktminskning. För de handlar inte om att man ska gå runt hungrig hela tiden, utan faktiskt se till snarare att man inte är hungrig för att då lättare hålla sig borta från skräpmat. Man ska må bra. även när man går ner i vikt. Undantaget är såklart att gå ner snabbt i vikt: då mår man sällan bra, så se till att undvika detta.

Nästa gång kommer det lite allmänt om hur man ska äta för att gå ner i vikt. Efter det kommer jag mer ingånede berätta om olika delar, och varför de är viktiga: såsom vitaminer och mineraler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar